Najnowsze artykuły :

Jak odżywiać się zdrowo ?

By on Styczeń 2, 2017

W dzisiejszych czasach żywność jest niezwykle zróżnicowana, dlatego przy jej spożywaniu niezwykle ważne jest przestrzeganie zasad zdrowego żywienia. Pełnowartościowe i racjonalne posiłki, powinny być przygotowane w taki sposób, aby pokryć zapotrzebowanie człowieka na energię oraz składniki odżywcze. Ponadto niezwykle istotne w naszej diecie jest urozmaicanie posiłków, tak aby pochodziły z różnych grup żywności, dzięki czemu jesteśmy w stanie uniknąć niedoborów, a tym samym wielu chorób.

Jedz warzywa i owoce!

Warzywa i owoce posiadają wiele cennych składników odżywczych, w tym witamin, mikroelementów, błonnika pokarmowego oraz wielu substancji bioaktywnych o potencjale antyoksydacyjnym. Powinniśmy spożywać minimum 400 g tego typu produktów dziennie, co stanowi ok. 5 dziennych racji pokarmowych. Zdecydowanie większy udział w ich spożyciu powinny stanowić warzywa, ze względu na to iż owoce są niezwykle bogate w cukry. Ponadto nie powinniśmy zapominać o spożyciu nasion roślin strączkowych tj. fasola, groch, które dostarczają naszemu organizmowi ogromną porcję błonnika pokarmowego, który wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, obniża poziom złego cholesterolu oraz odżywia naszą florę jelitową.

Spożywaj produkty zbożowe

W naszej diecie nie może zabraknąć produktów zbożowych, w tym kaszy, ryżu, płatków, pieczywa pełnoziarnistego, najlepiej w postaci jak najmniej przetworzonej. Wówczas będziemy mieli pewność że dostarczamy sobie wielu ważnych składników odżywczych, błonnika oraz witamin. Produkty zbożowe, powinny stanowić nasze podstawowe źródło energii, tak aby zmniejszyć spożycie niekorzystnego nadmiaru tłuszczu i cukru w ciągu dnia.

Nie zapominaj o mleku i jego przetworach

Zarówno mleko jak i jego przetwory są dla nas źródłem pełnowartościowego białka oraz witaminy D. Zawierają niemal wszystkie cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze oprócz witaminy C. Dla naszego organizmu są głównym pokarmem dostarczającym dobrze przyswajalnego wapnia, który powinien być spożywany w optymalnej ilości do 30 roku życia, tak aby uchronić nas przed osteoporozą. Ponadto warto wybierać produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu, a tym samym obniżonej ilości niechcianych przez nas w diecie, nasyconych kwasów tłuszczowych.

Zmniejsz spożycie mięsa

Tygodniowe spożycie mięsa, powinno nie przekraczać wielkości 400 g. Najlepiej wybierać mięso chude: drobiowe, które jest dla nas źródłem białka, bez zbędnego tłuszczu i kalorii. Warto zastępować je rybami, głównie morskimi ponieważ posiadają cenne dla naszego zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Ogranicz spożycie tłuszczu

Tłuszcz w diecie powinien pochodzić z surowców roślinnych tj. oliwa z oliwek lub olej rzepakowy. Posiadają one korzystny stosunek niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 6 i omega 3. Ponadto posiadają wysoką temperaturę topnienia, więc świetnie nadają się do smażenia, podczas przyrządzania posiłków, nie wydzielając podczas tego procesu rakotwórczych związków.

Ruch to zdrowie

Nawet najlepsza dieta nie przyniesie rezultatów, bez codziennego ruchu i uprawiania sportu. W obecnej piramidzie zdrowia aktywność fizyczną umieszczono na pierwszym miejscu, co jest niezbędnym elementem profilaktyki chorób cywilizacyjnych.

Sól zastępuj ziołami

Spożycie soli w naszym kraju wielokrotnie przekracza zalecaną dawkę 5 g, więc powinniśmy starać się ją ograniczać, poprzez unikanie dosalania oraz stosowanie zamiast soli, przyprawy o silnym potencjale antyoksydacyjnym, a tym samym chroniącym nasze tkanki przed wolnymi rodnikami.

Pij wodę!

W naszym posiłku nie może zabraknąć wody, która jest transporterem niemal wszystkich składników odżywczych, więc dbajmy o spożycie min. 2 l dziennie.

Zdrowe odżywianie, jest niezmiernie ważną częścią naszego życia, więc warto wziąć sobie do serca dobre zalecenia żywieniowe, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć są dobrym zdrowiem i samopoczuciem przez długie lata.

Autor : admin

Zostaw swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *